دورية أكاديمية

تأثير برنامج ارشادي على وفق التحكم الذاتي في قوة التحمل النفسي لدى لاعبي سلاح الشيش دون (20سنة).

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تأثير برنامج ارشادي على وفق التحكم الذاتي في قوة التحمل النفسي لدى لاعبي سلاح الشيش دون (20سنة). (Arabic)
العنوان البديل: The effect of counseling self-control program on the psychological endurance of the hookah players blind players under (20 years). (English)
المؤلفون: علي معارج مفتن, سكينة شاكر حسن
المصدر: Journal of the College Of Basic Education; Jun2023, Vol. 29 Issue 119, p211-221, 11p
مصطلحات موضوعية: PSYCHOMETRICS, PSYCHOLOGICAL stress, EXPERIMENTAL groups, SELF-control, SAMPLE size (Statistics), ACHIEVEMENT motivation
مصطلحات جغرافية: DIYALA (Iraq)
الملخص (بالإنجليزية): The field of psychology has witnessed a great development, especially with regard to creating psychological situations in a way that provokes the player's motives and access to sports achievement. As self-control represents the main part in preparing the player to acquire skills, attitudes, goals and all dimensions of competition from stadiums, referees, devices and tools, and psychological endurance plays a major role in preparing players and increasing their ability to face psychological pressures and the ability to achieve their goals. As for the research problem, the lack of attention to the psychological aspect, in addition to the lack of special psychological programs for the players of the blind gun, in addition to the lack of the use of the self-control program. The aim of the research was to prepare a program for self-control and to know the extent of its effect on psychological endurance and some offensive skills of the blind weapon The experimental approach with two groups, the experimental and the control, was used. The sample size was (20) of Diyala club players with the hook weapon and psychological endurance was measured. A set of conclusions has been reached, the most important of which are: - There are significant differences in the psychological stress scale of the sample under study between the members of the experimental and control groups and in favor of the experimental group. There are significant differences in the psychological stress scale of the sample under study between the two posttests of the experimental and control groups, in favor of the post test. The most important recommendations are the necessity of using the self-control program prepared by the researcher in developing the psychological endurance of the blind players for the category of applicants. And the need to pay attention to the psychological aspect of the players. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): شهد مجال علم النفس تطوراً كبيراً وخصوصاً فيما يتعلق بتهيئة المواقف النفسية بشكل يستثير دوافع اللاعب والوصول الى الانجاز الرياضي . إذ ان التحكم الذاتي يمثل الجزء الاساسي في اعداد اللاعب لاكتساب المهارات والمواقف والأهداف وجميع ابعاد المنافسة من ملعب وحكام وأجهزه وأدوات ، وللتحمل النفسي دور كبير في تهيئة اللاعبين وزيادة قدرتهم على مواجهة الضغوط النفسية والقدرة على تحقيق اهدافهم . أما مشكلة البحث تبرز بقلة الاهتمام بالجانب النفسي إضافة الى عدم وجود برامج نفسية خاصة للاعبي سلاح الشيش إضافة الى عدم استخدام برنامج التحكم الذاتي . وقد هدف البحث اعداد برنامج للتحكم الذاتي ومعرفة مدى تاثيرة في قوة التحمل النفسي وبعض المهارات الهجومية لسلاح الشيش . وتم استخدام المنهج التجريبي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة وقد بلغ حجم العينة (20) لاعب من لاعبي نادي ديالى بسلاح الشيش وقياس قوة التحمل النفسي . وقد تم التوصل الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها :- يوجد فروق ذات دلالة معنوية في مقياس التحمل النفسي للعينة قيد الدراسة بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة و لصالح أفراد المجموعة التجريبية. ويوجد فروق ذات دلالة معنوية في مقياس التحمل النفسي للعينة قيد الدراسة بين الاختبارين البعدين للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح الاختبار البعدي . أما أهم التوصيات فهي ضرورة استعمال برنامج التحكم الذاتي المعد من قبل الباحث في تطوير قوة التحمل النفسي على لاعبين سلاح الشيش لفئة المتقدمين . وضرورة الاهتمام بالجانب النفسي للاعبين [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of the College Of Basic Education is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:18157467
DOI:10.35950/cbej.v29i119.10587