دورية أكاديمية

معوقات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيّيّرات الديموغرافيّيّة لدي تلاميذ المرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: معوقات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيّيّرات الديموغرافيّيّة لدي تلاميذ المرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل
العنوان البديل: Learning Obstacles and its Relation to some Demographic Variables for High Primary Stage at Hebron District.
المؤلفون: جمال زكي ابو مرق
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences. 2020, Issue 30, p75-100. 26p.
مصطلحات موضوعية: *SOCIAL background, *CLASSROOM environment, *TEST interpretation, *FEMALES, *MALES, *SCHOOL children
الملخص (بالإنجليزية): This study investigate the relationship between learning obstacles and demographic variable (age، sex، and grade) among the high primary stage pupils in Hebron District. The study also aims at identifying the obstacles in learning between males and females in the light of each variable. Researcher used a test to diagnose the learning obstacles for the primary stage prepared by Yasser Salem (1986) for the teaching – learning environment. A total of hundred pupils participated in the study. Fifty males and fifty females all of whom are from the seventh, eighth and the ninth grades . Findings of the study showed that there is a relationship between the participants’ age and their social backgrounds on the one hand and coherence in the participants’ dynamics and their age on the other hand. However, the study proves that there is no statistical significant differences at every domain of the study that were used to choose difficulties of learning and harmony in movement. the study emphasizes the fact that there are no statistic variations relevant to learning difficulties related to sex and grade differences. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): سعت الدراسة إلى معرفة العلاقة بس معوقات الئعلم وبعض المتغيرات الديءوعرافية، (العمر، الجنس، الصف) لدى تلاميذ المرحلة الأساسية (العليا) في محافظة الخليل، ولذلث معرفة الخروق في معوقات الثعله) بس الجنسس، مستخدما اختبار تشخيص معوقات الثعلم للمرحلة الابتدائبة الذي أعده وقثنه على البيئة الأردنية ياسر سالم (١٩٨٦ ) بعد الثأكد من ثباته وصدقه ومدى صلاحيته على البيئة الفلسطينية، وقد تألفت العينة من (.١٠) تلمينأ وتلميذه منهم،( ٥٠) من الذكورا * ٥) من الإناث وجميعهم من الحتف السابع والثامن والتاسع وأسفرى نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا في البعد الاجتماعي الشخصي، ومتفير العمر من جهة،ومن جهة أخرى بس بعد التناسق الحركي ومتفير العمر، أ٠تا بالنسبة لبعد اللغة والاستيعاب والمعرفة فلم يتبس وجود دلالة إحصائية، كما أسفرت الدراسة عن عدم و.جود فروق نات دلالة إحصائية على كل بعد من أبعاد اختبار. معوقات الثعلم الاستيعاب التناسق الحركي اختباراللغة البعد الاجتماعي الشخصي، المعرفة العامة، ثعزى إلى عامل الجنس وكنلث عدم وجود فروق نات دلالة إحصائية على جميع أبعاد اختبار معوقات الثعلم تعزى إش عامل الحتف، وفى ضوء ذلث تم طرح بعض الثوصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
قاعدة البيانات: Academic Search Index