دورية أكاديمية

التفاؤل وعلاقته بالمناعة النفسية لدى عينة من طلاب الجامعة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التفاؤل وعلاقته بالمناعة النفسية لدى عينة من طلاب الجامعة. (Arabic)
العنوان البديل: Optimism and its relationship with psychological immunity among a sample of university students. (English)
المؤلفون: هدى السيد شحاتى ا
المصدر: Journal of Education - Sohag University; Dec2021, Vol. 92 Issue Part 3, p1427-1495, 69p
مصطلحات موضوعية: PSYCHOLOGICAL resilience, PSYCHOMETRICS, COLLEGE students, MENTAL health, SELF-control, OPTIMISM
الملخص (بالإنجليزية): The current study aimed to identify the relationship between optimism and psychological immunity. It also aimed to reveal the dimensions of optimism predicting the psychological immunity among university students. The sample consisted of (411) university students (100 males – 311 females) in the first year of theoretical and practical colleges aged between (18 – 19) years old with average age (18.72) years with standard deviation (0.64) year. The optimism scale (prepared by: the researcher 2020) and the psychological immunity scale (prepared by: Esam Zydan 2013) were applied. The results concluded that: there is a statistically significant positive correlation between the university students' scores on the optimism scale (all the dimensions and the total score). There are no statistically significant differences between the mean scores of the males and the females on the optimism scale. There are no statistically significant differences between the mean scores of the males and the females on all the dimensions and the total score of the psychological immunity scale except the fourth dimension (resilience and psychological rigidity) and the eighth dimension (adaption and psychological resilience). There are statistically significant differences in favor of the females. There are no statistically significant differences between the mean scores of literary and scientific disciplines in the first dimension (self-image), the third dimension (looking into the future) and the total score on the optimism scale. There are statistically significant differences on the second dimension (looking at events and others) in favor of the scientific disciplines. There are no statistically significant differences between the mean scores of the literary and scientific disciplines in all the dimensions and the total score of the psychological immunity except the third dimension (self-control) in favor of the scientific disciplines. The results also indicated that we can predict the total score of the psychological immunity through the dimensions scores of the optimism scale among the university students. The thesis recommends the necessity of increasing optimism among university students as it's a positive factor that contributes to achieving a better level of mental health. It also suggests preparing a program to enhance and activate the psychological immunity among university students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التفاؤل والمناعة النفسية، والكشف عن أبعاد التفاؤل المنبئة بالمناعة النفسية لدى طلاب الجامعة، وأجريت الدراسة على عينة قوامها (411) (۱۰۰طالبا - 311 طالبـة) بالفرقة الأولـى مـن طـلاب كليـات نظرية وعملية، تراوحت أعمارهم بين (۱۸-۱۹) سنة ومتوسط العمر الزمني لهم (۱۸.۷۲) سنة، وانحراف معياري(0.64) سنة، طبق عليهم مقياس التفاؤل إعداد الباحثة (٢٠٢٠) ومقياس المناعة النفسية إعداد عصام زيدان (۲۰۱۳)، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً بين درجات طلاب الجامعة في مقياس التفاؤل (جميع الأبعاد والدرجات الكلية)، ودرجاتهم في مقياس المناعة النفسية (جميع الأبعاد والدرجات الكلية)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الذكور والإناث في مقياس التفاؤل، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الذكور والإناث في جميع الأبعاد والدرجة الكلية لمقياس المناعة النفسية ماعدا البعد الرابع (الصمود والصلابة النفسية) والبعـد الثامن (المرونة النفسية والتكيف) وجدت فروق لصالح الإناث، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التخصصات الأدبية والعلمية في كل من البعد الأول (النظرة إلى الذات)، والبعد الثالث (النظرة إلى المستقبل) والدرجة الكلية لمقياس التفاؤل، ووجدت فروق دالة إحصائيا في البعد الثاني (النظرة إلى الأحداث والآخرين) لصالح التخصصات العلمية، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التخصصات الأدبية والعلمية في جميع الأبعاد والدرجة الكلية للمناعة النفسية ماعدا البعد الثالث (ضبط النفس) دال إحصائياً لصالح التخصصات العلمية، كما أظهرت النتائج أنه يمكن التنبؤ بالدرجة الكلية للمناعة النفسية من درجات أبعاد مقياس التفاؤل لدى طلاب الجامعة. وتوصى الدراسة بضرورة تنمية التفاؤل لطلاب الجامعة لكونه عاملاً إيجابياً يساهم في تحقيق مستوى أفضل من الصحة النفسية، وإعداد برامج لتعزيز وتنشيط المناعة النفسية لدى طلاب الجامعة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.12816/EDUSOHAG.2021.208704