دورية أكاديمية

اثر تنوع البرامج التدريبية في تحقيق ابعاد جودة الخدمة المصرفية بحث تطبيقي على عينة من المصارف العراقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اثر تنوع البرامج التدريبية في تحقيق ابعاد جودة الخدمة المصرفية بحث تطبيقي على عينة من المصارف العراقية. (Arabic)
المؤلفون: سعر على سلطان, خلو هاوي الربيعي
المصدر: Journal of Baghdad College of Economic Sciences University; 2020, Issue 62, p313-334, 22p
مصطلحات موضوعية: DIVERSITY training programs, DIVERSITY in the workplace, TRAINING of executives, FINANCIAL institutions, SERVICE industries, AUTOMATED teller machines
الملخص (بالإنجليزية): The purpose of this study is to highlight the impact of the diversity of training programmes and their implications for the development of personnel working in Iraqi banks for the real and realistic quality of the banking service and the provision of outstanding services to the banking sector in keeping with developments In the world, where the use of the diversity of training programmes in accordance with specific programmes by senior management and the inclusion of all personnel in these programmes will create efficient staff and ensure their high effectiveness in providing banking services. The problem of research was the apparent failure of senior management to increase training programmes and their diversity of working staff, which adversely affected the provision of services high quality banking it is clear that services have become more sophisticated because of the development of their delivery methods, such as ATM, credit cards and The way of the Internet this development is a problem which is the failure of the staff in Kevet to develop its capabilities and to illustrate the relationship between the main and subsidiary research variables, two major hypotheses and ten sub-hypotheses have been formulated. The resolution was used as a tool to collect research-related data and information, as it was prepared on the basis of a number of ready-made measurements and the use the five-digit leckert scale, which was subject to the standards of truthfulness and consistency, distributed to a sample of 132 employees in three Iraqi banks, and to analyse data Study use the ready-made statistical program (SPSS) and program (Excel). Statistical analyses have yielded a number of results, perhaps most notably the existence of a correlation between the diversity of training programmes and the quality the banking service, there was also a moral effect of the diversity of training programs in the quality and dimensions of the banking service. As part of the discussion of the findings, the researcher presented a number of conclusions highlighting the importance of the diversity of training programmes for financial institutions and their willingness to work to adapt to the challenges and intense competition, the dynamic environment in which they operate, which requires greater attention to the diversity Training programmes in the organization. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): الغرض من ھذه الدراسة ھو تسلیط الضوء على أثر تنوع البرامج التدریبیة وانعكاساتھا على تطویر الملاكات العاملة في المصارف العراقیة من أجل تحقیق أبعاد جودة الخدمة المصرفیة بصورة حقیقیة وواقعیة ، وتقدیم خدمات متمیزة ترتقي بالقطاع المصرفي في مواكبة التطورات الحاصلة في العالم حیث أن إستخدام تنوع البرامج التدریبیة وفق برامج محددة من قبل الادارة العلیا وشمول الملاكات كافة بھذه البرامج سیخلق موظفٌیین كفؤیین ویضمن فعالیة عالیة من قبلھم في تقدیم الخدمات المصرفیة . وتمثلت مشكلة البحث بالقصور الواضح من قبل الادارة العلیا في زیادة البرامج التدریبیة وتنوعھا للملاكات العاملة ، مما انعكس سلبا في تقدیم خدمات مصرفیة ذات جودة عالیة ومن الواضح أصبحت الخدمات أكثر تطورا بسبب تطورا وسائل تقدیمھا أیضا مثل الصرافات الالیة وبطاقات الائتمان وعن طریق شبكة الانترنیت وھذا التطور سبب مشكلة وھي قصور الملاكات العاملة في كیفیت تطویر قابلیاتھا ولتوضیح العلاقة بین متغیرات البحث الرئیسة والفرعیة تمت صیاغة فرضیتّین رئیسیتّین وعشرة فرضیات فرعیة ، وقد أعتمدت الاستبانة كأداة في جمع البیانات والمعلومات المتعلقة بالبحث ، اذ تم اعدادھا بالاستناد الى عدد من المقاییس الجاھزة وباستخدام مقیاس لیكرت الخماسي ، وتم اخضاعھا لمقاییس الصدق والثبات ، ووزعت على عینة مكونھ من (١٣٢ (موظف في ثلاثة مصارف عراقیة ، ولتحلیل بیانات الدراسة استخدم البرنامج الاحصائي الجاھز (SPSS (وبرنامج (Excel . (وقد افرزت التحلیلات الاحصائیة عدداً من النتائج لعل ابرزھا وجود علاقة ارتباط معنویة بین تنوع البرامج التدریبیة وجودة الخدمة المصرفیة ، كما ظھر ان ھناك تاثیر معنوي لتنوع البرامج التدریبیة في جودة الخدمة المصرفیة وابعادھا . وفي اطار مناقشة النتائج قدم الباحث عدداً من الاستنتاجات تبرز أھمیة تنوع البرامج التدریبیة بالنسبة للمؤسسات المالیة لا استعدادھا والعاملین فیھا للتكیف مع التحدیات والمنافسة الشدیدة ظل البیئة الدینامیكیة التي تعمل فیھا ، الامر الذي یستلزم منھا زیادة الاھتمام بتنوع البرامج التدریبیة في المؤسسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Baghdad College of Economic Sciences University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index