يعرض 1 - 10 نتائج من 26 نتيجة بحث عن '"SOCIAL background"', وقت الاستعلام: 1.08s تنقيح النتائج
  1. 1
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: The role of unequal power relations in directing family violence. (English)

    المؤلفون: عالية فرج مصطفى

    المصدر: Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences; 2023, Vol. 2 Issue 49, p1074-1091, 18p

    الملخص (بالإنجليزية): The research deals with the role of one of the important issues related to the structure of marital relations within the family, within the framework of studying the role of power relations as a pattern of unequal relations between spouses in directing domestic violence directed by both spouses. The researcher adopts the descriptive analytical approach in studying the research problem by defining the research community in the city of Sulaymaniyah and the research sample of 35 respondents distributed into seven focus groups. The researcher determined the method of focus groups for qualitative research to collect information related to the research topic. It has been concluded that, there is a relationship between each of the differences (the age of the spouses, the social background between the spouses, the standard of living and the level of income, and the vision of the spouses of life in directing family violence). Besides, the psychological violence is the dominant violence compared to the rest of the patterns of family violence when there is a difference in the age between the spouses. In addition to the fact that, social violence is more prevalent than psychological violence as a result of the difference between the spouses in their vision of life, through the difference in the scientific and cultural level between the spouses. Eventually, psychological violence with its continuous repercussions on the relationship of the spouses is due to the difference in age between the spouses. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): يتناول البحث دور أحد القضايا المُهمة والمتعلقة ببُنية العلاقات الزوجية داخل الأسرة، وذلك في إطار دراسة دور علاقات القوة كنمط من العلاقات غير المتكافئة بين الزوجين في توجيه العنف الأسري الموجه من الزوجين. تتبنى الباحثة المنهج الوصفي التحليلي في دراسة مشكلة البحث من خلال تحديد مجتمع البحث بمدينة السليمانية وعينة البحث 35 مبحوث/مبحوثة موزعين على سبع مجموعات بؤرية، حيث حددت الباحثة طريقة مجموعات النقاش البؤرية الخاصة بالأبحاث الكيفية لجمع المعلومات المتعلقة بموضوع البحث. من نتائج البحث، ان هناك علاقة بين كلاً من اختلاف (العمر للزوجين، الخلفية الاجتماعية بين الزوجين، المستوى المعيشي ومستوى الدخل واختلاف رؤية الزوجين للحياة في توجيه العنف الأسري)، وأن العنف النفسي هو العنف السائد مقارنة ببقية أنماط العنف الأسري عند وجود الاختلاف في العمر بين الزوجين، فضلاً عن أن العنف الاجتماعي يكون سائداَ أكثر من العنف النفسي نتيجة اختلاف الزوجين في رؤيتهما للحياة، وذلك من خلال الاختلاف في المستوى العلمي والثقافي بين الزوجين، وأن العنف النفسي بانعكاساته المستمرة على علاقة الزوجين يكون بسبب الاختلاف في العمر بين الزوجين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  2. 2
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: François Guizot and His Political and Intellectual Role in France 1787-1874. (English)

    المؤلفون: بشرى دهام علي

    المصدر: Journal of Tikrit University for Humanities; 2022, Vol. 29 Issue 12 Part 2, p404-417, 14p

    مصطلحات جغرافية: FRANCE

    الملخص (بالإنجليزية): The historical background of the family of François Gisot, as he belongs to a Protestant family with fixed and strict principles, affected his intellectual and practical life, especially after the execution of his father, but he succeeded in reaching the stage of creativity, excellence and intellectual openness of all religions and cultures through his writings, which are still taught in the most important universities and are considered reference for the most important historians, leaders, and politicians, but this superiority was dominated by the criticism of the French street because of his political activity after his entry into the political fray, especially after his participation in the July Revolution of 1830, which brought the monarchy of July, headed by King Philip I, who became one of its most important advocates and supporters, and even became a tool for consolidating and defending its rule and if those interests conflicted with the will of the French people, which led to his rejection by the street, and eventually he was forced to submit his resignation in 1848 and his retirement from political work forever, but his intellectual talent continued with him until his death, which enriched the historical library with books that had a great impact on historians of the modern era. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): أثخت االصػؿ التاريخية لعائمة فخاندػ جيدو النتسائو لعائمة بخوتدتانتية متدمتة عمى حياتو الفكخية والعسمية السيسا بعج اعجاـ والجه إال إنو نجح في الػصػؿ لسخحمة االبجاع والتفػؽ واالنفتاح الفكخؼ لؤلدياف والثقافات كافة مغ خالؿ كتاباتو التي الزالت تجرس في أىع الجامعات، وتعج مخجع ألىع السؤرخيغ والقادة بدبب نذاشو الدياسي بعج دخػلو ُ الدياسييغ، ولكغ تفػقو ىحا غمب عميو انتقاد الذارع الفخندي لو ذلظ السيجاف والسيسا بعج مذاركتو في ثػرة يػليػ تسػز 1830 التي جاءت بسمكية يػليػ وعمى رأسيا السمظ فيميب األوؿ والتي اصبح جيدو مغ أىع دعاتيا ومشاصخييا بل وصار أداة لتخسيخ حكسيا والجفاع عشيا حتى واف تعارضت تمظ السرالح مع إرادة الذعب الفخندي مسا أدػ لشبحه مغ قبل الذارع ووصل بو ُ عاـ السصاؼ أف أُجبخ عمى تقجيع استقالتو 1848 واعتدالو العسل الدياسي لؤلبج ، لكغ مػىبتو الفكخية استسخت معو لحيغ وفاتو مسا اثخػ السكتبة التأريخية بسؤلفات كاف ليا تأثيخ كبيخ عمى مؤرخيغ العرخ الحجيث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Tikrit University for Humanities is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  3. 3
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: Learning Obstacles and its Relation to some Demographic Variables for High Primary Stage at Hebron District.

    المؤلفون: جمال زكي ابو مرق

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences. 2020, Issue 30, p75-100. 26p.

    الملخص (بالإنجليزية): This study investigate the relationship between learning obstacles and demographic variable (age، sex، and grade) among the high primary stage pupils in Hebron District. The study also aims at identifying the obstacles in learning between males and females in the light of each variable. Researcher used a test to diagnose the learning obstacles for the primary stage prepared by Yasser Salem (1986) for the teaching – learning environment. A total of hundred pupils participated in the study. Fifty males and fifty females all of whom are from the seventh, eighth and the ninth grades . Findings of the study showed that there is a relationship between the participants’ age and their social backgrounds on the one hand and coherence in the participants’ dynamics and their age on the other hand. However, the study proves that there is no statistical significant differences at every domain of the study that were used to choose difficulties of learning and harmony in movement. the study emphasizes the fact that there are no statistic variations relevant to learning difficulties related to sex and grade differences. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): تبحث هذه الدراسة في العلاقة بين عقبات التعلم والمتغير الديموغرافي (العمر ، الجنس ، والصف) بين المرتفعات تلاميذ المرحلة الابتدائية في محافظة الخليل. وتهدف الدراسة أيضا إلى: تحديد معوقات التعلم بين الذكور والإناث ضوء كل متغير. استخدم الباحث اختبار لتشخيص المرض معوقات التعلم للمرحلة الابتدائية إعداد ياسر سالم (1986) لبيئة التدريس - التعلم. ما مجموعه مائة شارك التلاميذ في الدراسة. خمسون من الذكور وخمسين من الإناث الذين هم من الصف السابع والثامن والتاسع. نتائج أظهرت الدراسة أن هناك علاقة بين المشاركين العمر وخلفياتهم الاجتماعية من ناحية والتماسك في ديناميات المشاركين وأعمارهم من ناحية أخرى. ومع ذلك ، فإن تثبت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل مجال الدراسة التي تم استخدامها لاختيار صعوبات التعلم والانسجام في الحركة. تؤكد الدراسة حقيقة أن هناك لا توجد اختلافات إحصائية ذات صلة بصعوبات التعلم المتعلقة بالجنس وفروق الصف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  4. 4
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: Learning Obstacles and its Relation to some Demographic Variables for High Primary Stage at Hebron District.

    المؤلفون: جمال زكي ابو مرق

    المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences. 2020, Issue 30, p75-100. 26p.

    الملخص (بالإنجليزية): This study investigate the relationship between learning obstacles and demographic variable (age، sex، and grade) among the high primary stage pupils in Hebron District. The study also aims at identifying the obstacles in learning between males and females in the light of each variable. Researcher used a test to diagnose the learning obstacles for the primary stage prepared by Yasser Salem (1986) for the teaching – learning environment. A total of hundred pupils participated in the study. Fifty males and fifty females all of whom are from the seventh, eighth and the ninth grades . Findings of the study showed that there is a relationship between the participants’ age and their social backgrounds on the one hand and coherence in the participants’ dynamics and their age on the other hand. However, the study proves that there is no statistical significant differences at every domain of the study that were used to choose difficulties of learning and harmony in movement. the study emphasizes the fact that there are no statistic variations relevant to learning difficulties related to sex and grade differences. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): سعت الدراسة إلى معرفة العلاقة بس معوقات الئعلم وبعض المتغيرات الديءوعرافية، (العمر، الجنس، الصف) لدى تلاميذ المرحلة الأساسية (العليا) في محافظة الخليل، ولذلث معرفة الخروق في معوقات الثعله) بس الجنسس، مستخدما اختبار تشخيص معوقات الثعلم للمرحلة الابتدائبة الذي أعده وقثنه على البيئة الأردنية ياسر سالم (١٩٨٦ ) بعد الثأكد من ثباته وصدقه ومدى صلاحيته على البيئة الفلسطينية، وقد تألفت العينة من (.١٠) تلمينأ وتلميذه منهم،( ٥٠) من الذكورا * ٥) من الإناث وجميعهم من الحتف السابع والثامن والتاسع وأسفرى نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا في البعد الاجتماعي الشخصي، ومتفير العمر من جهة،ومن جهة أخرى بس بعد التناسق الحركي ومتفير العمر، أ٠تا بالنسبة لبعد اللغة والاستيعاب والمعرفة فلم يتبس وجود دلالة إحصائية، كما أسفرت الدراسة عن عدم و.جود فروق نات دلالة إحصائية على كل بعد من أبعاد اختبار. معوقات الثعلم الاستيعاب التناسق الحركي اختباراللغة البعد الاجتماعي الشخصي، المعرفة العامة، ثعزى إلى عامل الجنس وكنلث عدم وجود فروق نات دلالة إحصائية على جميع أبعاد اختبار معوقات الثعلم تعزى إش عامل الحتف، وفى ضوء ذلث تم طرح بعض الثوصيات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  5. 5
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: Literary explanations.

    المؤلفون: إبراهيم الشتوي1

    المصدر: Annals of Arts & Social Sciences / Hawliyyat Kulliyyat al-adab. mar2020, Vol. 40 Issue 540, p9-193. 181p.

    مصطلحات موضوعية: *SOCIAL influence, *SOCIAL background, *SEMANTICS, *POETRY (Literary form), *POETS

    الملخص (بالإنجليزية): It is possible to say that the old Arabic scholars started their scientific movement with explanation. At the first, explaining the Quran with Hadaith and old Arabic poetry which became an independent field of study, afterward. It starts as a simple trying to enlighten the inherited old poetry but soon, the major elements were used in the explanation by the scholars. These elements constructed the science of explanation where scholars committed to cover them in their explanation; such as several narration of the words of the line of poem, several meaning of the words of poem and the previous use of the poetry meaning between other poets. However, these elements became no longer essential in explanation structure but applying them in finding out the possibilities of meaning of the poetic sentence or the line of poem which led the scholars to dig down with these elements into the structure of the line to find out the true meaning using "intention" of the poet as an excuse for these digging. Meanwhile, they posted some meaning as they disgrace others pretending, in this process, objectivity with using the mention elements as scientific tools to understand the poetry and convey the meaning while they were influenced by their social and historical background which governed their test and choices. This final result makes explanation epistemological discourse rather than a school explanation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): مثلت الرشوح ظاهرة كبرية يف الرتاث العربي منذ أن ابتدأ الفكر العربي؛ حيث الزمت النسوض العربية الأوىل القرآن الكرمي واحلديث النبوي والسعر العربي القدمي. وإذا كانت يف ظاهرها تبيني الكتابة املرشوحة، وإيضاح ما غمض منها، فإنها يف ا ً حلقيقة مثلت نوعا من التأليف الذي ميكن امل ؤلفني من الإسهام يف علوم النسوض الأسلية، بل جتاوزت ذلك إىل أن أسبحت تأليفًا مستقلاً، يلتزم فيه م ؤلفوه بعنارص معينة متثل عنارص الرشح، وتتناول أكرث العلوم املعروفة يف ذلك العرص، ثم اتخذت بنية معينة يف تناول السعر وبيان معناه، ويف الغوض إىل املعنى ومعنى ا ً ملعنى أيض ً ا، يبتدئ أحيانا مبا يسمى بحل النظم وحتليل هذا احلل، والتحاور مع الآراء السابقة، ثم ينبسط القول فيه إىل علوم ستى. وتزيد قيمة الرشوح على النسوض الأسلية؛ إذ يتخذ فيها امل ؤلفون النسوض ا ً لأوىل طريقا لتوجيه املسائل العلمية، الأقوال فيها، وكأن هذه النسوض أراض بكر يسعى السارح إىل بسط نفوذه عليها، ومتلك زمام القول فيها؛ ما يؤدي إىل متلك زمام الفكر الذي ينتج عنها. وقد توسل السـرا ً ح عددا من الأدوات يف الرشح، وبيان املعنى كاالستسهاد بسواهد غري سعرية أو سواهد سعرية، أو ببيان أسل املعنى الذي أخذه الساعر، أو باالستسهاد على سعر الساعر من سعره، أو رواية املعنى عن السابقني أو استعمال عنارص النظرية املعرفية العربية يف ذلك الزمن. ويتجلى هذا واض ًحا يف تطور الرشوح بتطور النظرية املعرفية العربية يف اللغة والنحو والبالغة، إذ جندها تتواكب معها بل قد تكون الوسيلة الأوىل للمؤلف لبسط آرائه يف املسائل العلمية، واملساركة فيما يقال من جدل حولها، خاسة فيما سمي بـ"الرسقات السعرية"، وهو نوع من تتبع تاريخ املعنى وتطوره بني السعراء، وكأنه سورة من سور الرشح الذي يعنى بكسف املعنى وبيان خباياه. ويف الرشح يتمكن السارح من الإعراض عن بعض املسائل، وتناول أخرى، وجتهيل بعض املعاين أو الآراء حول النسوض وطرح أخرى قد يكون لها خلفيات ًا كاملاً. ًا معرفي اجتماعية وسياسية؛ ما يجعل الرشح خطاب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

  6. 6
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: Theological and philosophical evidence for the existence of God According to Khawaja Nasir al-Din al-Tusi. (English)

    المؤلفون: سُميَّة إبراهيم

    المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2022, Vol. 14 Issue 56, p48-66, 19p

    مصطلحات موضوعية: SOCIAL background, ASTROLOGY, WISDOM, PERSONALITY, CALENDAR, ASTRONOMY

    الملخص (بالإنجليزية): This research deals with the philosophy of Al-Khawaja Al-Tusi and his verbal balances, in a topic that is considered the basic start in theological and philosophical research, ancient and modern, which is the existence, wisdom and oneness of God. Hence, this research comes to reveal the personality of Al-Khawaja, its cognitive dimensions, the background of social and political experiences and their impact on his intellectual and philosophical product. Astronomy, contrast, calendar science, astrology, astrolabe, and music. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): الملخص يشتغل هذا البحث في فلسفة الخواجة الطوسي وموازناته الكلامية، في موضوع يعد الانطلاقة الأساسية في الأبحاث الكلامية والفلسفية قديمًا وحديثًا، وهو وجود الله وحكمته ووحدانيته. ومن ثم، فان هذا البحث يأتي لكشف شخصية الخواجة وأبعادها المعرفية وخلفيات التجارب الاجتماعية والسياسية وآثرها في منتجه الفكري والفلسفي، وبالاطلاع على مسرد مؤلفاته تكشف لنا عن حجم التنوع والثراء العلمي في ميادين المعرفة، فقد توزعت بين الفلسفة والأخلاق والتاريخ والعلوم والأدب والفقه والتفسير والأخبار والحكمة والرياضيات والفلك والمقابلة وعلم التقويم وأحكام النجوم والإسطرلاب والموسيقى. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  7. 7
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of The Arab Center for Research & Studies in Library & Information Sciences; Jan2022, Vol. 9 Issue 17, p129-155, 27p

    مصطلحات جغرافية: TRIPOLI (Libya)

    الملخص (بالإنجليزية): This research aims to identify the attitudes of young people towards career and self-employment, and a questionnaire was used to collect data, and it was distributed to a sample size of (161) male and female students at the University of Tripoli, which was selected by a random sampling method. The data was analyzed and hypotheses tested through the application of some analysis tools Statistical using the Statistical Package for Social Sciences program, known for its acronym (SPSS), and the research reached a set of results, the most important of which are: 1. That young people have tendencies towards self-employment. 2. The attitudes of young people towards work are more positive towards self-employment than career work. 3. There are no differences in the general tendency towards work according to specialization, the work of the father, and the social background of the family, and the orientation of young people towards work. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): يهدف هذا البحث الي التعرف على اتجاهات الشباب نحو العمل الوظيفي والعمل الحر واستخدمت االستبانة لجمع البيانات،ووزعتعلى عينةحجمها )161 )طالب وطالبة بجامعة طر ابلس، تم اختيارها بطريقةالعينة العشووو ائية، وتم تحليل البيانات واختبار الفرضوويات م خبل تطبي دعا أدوات التحليل االحصووا ي و ل ببرنامح ) باسو وتخدان برنامح الحامةاالحصو وائيةللعلون االجتماعيةواملعروفاختصو وارا SPSS )وتوصوول البحث الى مجموعة م النتائح أهمها: 1 .أن الشباب لديهم اتجاهات نحو العمل الحر. 2 .أن اتج إيجابيا نحوالعمل الحرأكثرم العمل الوظيفي. اهاتالشبابنحوالعمل تتجهاتجاها 3 .عدن وجودفروق فياالتجاهالعان نحوالعمل حسو وبالتخصو وصوعمل االبوالخلفيةاالجتماعيةل سو ور وبين توجه الشباب نحو العمل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of The Arab Center for Research & Studies in Library & Information Sciences is the property of Journal of the Arab Center for Research & Studies in Library & Information Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  8. 8
    دورية أكاديمية

    المصدر: Journal of Anbar University for Languages & Literature / Magallat Gami'at Al-Anbar Li-Lugat Wa-al-Adabl; 2021, Issue 32, p199-211, 13p

    مصطلحات جغرافية: BAGHDAD (Iraq)

    الملخص (بالإنجليزية): This study seeks to show the manifestations of the ideological conflict in Ward s Badr Al-Salem Aja ib Baghdad and reads it analytically, relying on the dialectic of the relationship between the novel and ideology, and the close relationship between them, which creates a wide horizon for conflict and controversy among the narrative voices describing them as a narrative necessity, especially in the polyphonic novel. Each voice has its own ideas, visions, customs, traditions and values, which shape its consciousness and then drag it to the conflict with the different Other. Moreover, within the consciousness of every writer, there is also a mass of values, ideas and beliefs which naturally controls or another in his literary work. The study is divided into two sections, which are respectively: the splitting of the self and the question of identity and the self between the fixed values and the problem of liberation. In the first one, the researcher presents some of the fictional characters who suffered from a selfcleavage, which caused an ideological conflict between its two parts like a conflict with religious, political or social backgrounds. In the second one, the researcher reveals the ideological struggle which is resulted from the collision of the self with fixed values and habits. There are fixed values which the self aims to skip, because the latter sees them as ideological obstacle prevent its liberation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على تجلياتِ الصراعِ الايديولوجي في رواية (عجائب بغداد) وقراءتها قراءةً تحليلية, اتكاءً على جدليةِ العلاقةِ بين الروايةِ والإيديولوجية, ووثاقةِ العلاقة بينهما, مما يخلق أفقاً واسعاً للصراع والجدل بين الأصوات الروائية بعدِّها ضرورةً سرديةً, لاسيما في الرواية المتعددة الأصوات, إذ إنَّ لكلِّ صوتٍ أفكاره ورؤاها وعاداته وتقاليده وقيمه, التي تُشكِّل وعيه, ومن ثم تجرُّه إلى الصراع مع الاخر المختلف. فضلاً عن ذلك فداخلُ وعي كلِّ كاتبٍ أيضاً كتلة من قيمٍ وأفكارٍ ومعتقداتٍ, وهذه بطبيعة الحال تتحكم بوعي الكاتب من حيث يشعر أو لا يشعر, ومن ثم تظهر بطريقة أو بأخرى في عمله الفني. الدراسة على مبحثين, هما على التوالي: (انشطار الذات وسؤال الهوية), و(الذات بين الثابت القيمي وإشكالية التحرر), في الأول وقف الباحث على بعض الشخصيات الروائية التي عانت انشطاراً ذاتيا, نتج على إثره صراع إيديولوجي بين شطريها, كأنْ يكون صراعا ذو خلفيات دينية أو سياسية أو اجتماعية. وفي الثاني وقف الباحث على الصراع الايديولوجي المتكون عن اصطدام الذات بالقيم والعادات الثابتة, فثمة ثوابت قيمية تهمُّ الذات بتخطيها, لأنها تراها عائقا إيديولوجيا يقف بينها وبين التحرر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Journal of Anbar University for Languages & Literature / Magallat Gami'at Al-Anbar Li-Lugat Wa-al-Adabl is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  9. 9
    دورية أكاديمية

    المؤلفون: كفاء انعیم حنتوش

    المصدر: Thi Qar Arts Journal; 2021, Vol. 34 Issue 1, p362-383, 22p

    الملخص (بالإنجليزية): THE RESEARCH AIMS TO KNOW THE IMPORTANCE OF THE ROLE OF THE UNIVERSITY (EDUCATIONAL INSTITUTION), AND THE CURRICULA IN EDUCATING THE COMMUNITY (THE YOUTH SEGMENT), AND TO IDENTIFY THE EFFECT OF TEACHING THE SUBJECT (SOCIOLOGY OF WOMEN) IN CHANGING THE STEREOTYPES OF WOMEN AMONG STUDENTS OF THE FACULTY OF ARTS, UNIVERSITY OF MUTHANNA, AND IN CHANGING THEIR NEGATIVE ATTITUDES. TOWARDS WOMEN, AND IN RAISING STUDENTS' AWARENESS AND EDUCATING THEM AS THEY ARE PART OF SOCIETY. THE RESEARCH REACHED A NUMBER OF CONCLUSIONS, THE MOST IMPORTANT OF WHICH ARE: 1-THE PREVAILING STEREOTYPE OF WOMEN IN SOCIETY IS THAT THEY ARE A LESS EFFECTIVE ELEMENT IN SOCIETY THAN MEN ARE UNABLE TO MAKE SOCIAL DECISIONS. 2-THE IMAGE OF WOMEN CAN BE CHANGED THROUGH . SOCIETAL EDUCATION 3-THERE IS A SIGNIFICANT RELATIONSHIP BETWEEN THE IMPACT OF TEACHING THE SUBJECT OF SOCIOLOGY OF WOMEN AND THE CHANGE OF STUDENTS ’IDEAS IN A POSITIVE WAY TOWARDS THE PERCEPTION OF WOMEN. 4-THERE IS A SIGNIFICANT RELATIONSHIP BETWEEN THE IMPACT OF TEACHING THE SUBJECT OF SOCIOLOGY OF WOMEN ACCORDING TO THE SEX (GENDER) OF THE STUDENTS. 5-THERE IS NO SIGNIFICANT RELATIONSHIP BETWEEN THE IMPACT OF TEACHING THE SUBJECT OF SOCIOLOGY OF WOMEN AND THE SOCIAL BACKGROUND OF STUDENTS. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): یھدف ھذا البحث الى التعرف على معرفة أھمیة دور (المؤســـســـة التعلیمیة) الجامعة، والمناھج الدراسـیة في تثقیف المجتمع (شـریحة الشـباب).والتعرف على اثر تدریس مادة (علم اجتماع المرأة) في تغییر الصـــور النمطیة للمرأة لدى طلبة كلیة الآداب جامعة المثنى، وفي تغییر اتجاھاتھم السلبیة نحو المرأة ،وفي زیادة وعي الطلبة وتثقیفھم باعتبارھم ھم جزء من المجتمع .وكذلك التعرف على أھمیة دور المجتمع بج میع مؤســــســــاتھ في غرس الوعي لدى الأفراد حول أھمیة دور ومكانة المرأة في المجتمع. وضــــرورة تضــــافر جمیع الجھود الفردیة والمجتمعیة لإحداث التغییر. واعتمد البحث على المنھج الوصـــفي، و منھج المســـح الاجتماعي ، اما في اختیاره لنوع وحجم عینة البحث اعتمـد البحـث الحـالي على طریقـة الحصــــر الشــــامـل (census ،(وكـان مجموع المبحوثین (۱٤۳ ( مبحوثـا وھو المجموع الكلي لطلبـة المرحلـة الثـالثـة من قســــم علم الاجتمـاع لكلیـة الاداب في جـامعـة المثنى. توصل البحث الى عدد من الاستنتاجات اھمھا : ۱ .ان صــــورة المرأة النمطیة الســــائدة في المجتمع انھا اقل فاعلیة من الرجل ،وانھا غیر قادرة على اتخاذ القرار الاجتماعي. ۲ .ان صورة المرأة یمكن ان تتغیر عن طریق التثقیف المجتمعي. ۳ .ھنـاك علاقـة دالـة بین اثر تـدریس مـادة علم اجتمـاع المرأة وتغیر افكـار الطلبـة بشــــكـل ایجـابي نحو النظرة الى المرأة. ٤ .ھناك علاقة دالة بین اثر تدریس مادة علم اجتماع المرأة بحسب الجنس(النوع) للطلبة. ٥ .لا توجد علاقة دالة بین اثر تدریس مادة علم اجتماع المرأة والخلفیة الاجتماعیة للطلبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Thi Qar Arts Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

  10. 10
    دورية أكاديمية

    العنوان البديل: Culture of neighborhood Anthropological study in popular housing areas. (English)

    المؤلفون: حسينُخليلُإبرا&#

    المصدر: Al-Mustansiriya Journal of Arts; 2020, Vol. 44 Issue 92, Part 2, p1-18, 18p

    الملخص (بالإنجليزية): The issue of neighborhood culture is one of the important topics that occupied anthropologists and social interest in general، as it represents social relations with multiple implications، including that it reflects a coherent and coherent social reality among members of society in general. Urban anthropology has devoted itself to the study of the city and considered it a distinct social unit in itself in terms of its origin and development، the factors affecting it and the social relations within it. The modern era witnessed great urban inflation as a result of rural population flows، which made the city face a rise in its growth rates due to the resulting rapid transformations In all economic، social and cultural levels، and as a result of this transformation that has occurred in urban growth، multiple housing patterns have emerged، among them the popularity and chaotic neighborhoods here and there in the suburbs and the parties without any planning، and it is noted that this unbalanced growth The unorganized reflected clearly on the type of relations between the population، so cities have become a type of population heterogeneity in characteristics and in the cultural and social background. This heterogeneity is accompanied by the emergence of relationships that were distinguished by impersonal and individual ideas and beneficial relations overwhelmed them. Because of the patterns that they inhabit، according to cultural values، relationships of solidarity، friendship and cooperation arose from them، but by virtue of the change in the housing system، many residents turned into different areas، as this led to the weakening of the neighborhood ties and emotions that arise between individuals، This study aims to reveal the nature of neighborhood relations in popular housing areas، learn about the cultural and social directives of neighborhood relations، and learn about images of popular cooperation and common social events for neighborhood relations. The study relied on the inductive and analytical method that clarifies scientific facts based on the studied social reality. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    الملخص (بالعربية): يعد موضوع ثقافة الجيرة من الموضوعات المهمة التي شغلت اهتمام الأنثروبولوجيي ن والاجتماع يين على نحو عام، بوصفها تمثل علاقات اجتماعية ذات دلالات متعددة، منها إنها تعبر عن واقع اجتماعي مترابط ومتماسك بين أفرا د المجتمع بشكل عام، وقد أخضت الأنثروبولوجيا الحضرية بدراسة المدينة وعدتها وحدة اجتماعية متميزة في ذاتها من حيث نشأتها وتطورها والعوامل المؤثرة فيها والعلاقات الاجتماعية داخلها، وقد شهد العصر الحديث تضخما حضريا كبيراً نتيجة للتدفقات السكانية الريفية مما جعل المدينة تواجه ارتفاعا في معدلات نموها بسبب ما نتج عن ذلك من تحولات سريعة في جميع المستويات الاقتصادية والاجتماعية والثقافية، ونتيجة لهذا التحول الذي حدث في النمو الحضري ظهرت أنماط سكنية متعددة فمنها الشعبية والأحياء الفوضوية هنا وهناك في الضواحي والأطراف بدون أي تخطيط، ويلاحظ أن هذا النمو غير المتوازن وغير المنظم انعكس بوضوح على نوع العلاقات بين السكان، فاضح ت المدن تحيا نوعا من اللاتجانس السكاني في الخصائص وفي الخلفية الثقافية والاجتماعي ة هذا التجانس صاحبه نشوء علاقات تميزت بغير شخصية وبأفكار فردية وغلبت عليها علاقات المنفعة ، فبعد أن كانت تربط السكان علاقات الجيرة تخضع لاعتبارات القرابة والصداقة بسبب الأنماط التي كإنو يسكنوها وفق قيم ثقافية نشأت من ورائها علاقات التضامن والصداقة والتعأ ون لكن بحكم التغير الذي طرأ على نظام السكن تحول كثير من السكان الى مناطق مغأيرة فقد أدى ذلك الى أضعاف روابط الجيرة والعواطف التي تنشأ بين الأفرا د، تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة علاقات الجيرة في مناطق السكن الشعبي ومعرفة الموجهات الثقافية والاجتماعية لعلاقات الجيرة، ومعرفة صور التعأ ون الشعبي والمناسبات الاجتماعية المشتركة لعلاقات الجيرة. واعتمدت الدراسة على المنهج الاستقرائي التحليلي الذي يوضح الحقائق العلمية بالاعتماد على الواقع الاجتماعي المدروس . [ABSTRACT FROM AUTHOR]

    : Copyright of Al-Mustansiriya Journal of Arts is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)