دورية أكاديمية

معوقات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى تلاميذ المرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: معوقات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى تلاميذ المرحلة الأساسية العليا في محافظة الخليل
العنوان البديل: Learning Obstacles and its Relation to some Demographic Variables for High Primary Stage at Hebron District.
المؤلفون: جمال زكي ابو مرق1
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences. 2020, Issue 29, p75-100. 26p.
مصطلحات موضوعية: *SOCIAL background, *CLASSROOM environment, *SCHOOL children, *TEST interpretation, *SENSE of coherence, *FEMALES, *MALES
الملخص (بالإنجليزية): This study investigate the relationship between learning obstacles and demographic variable (age، sex، and grade) among the high primary stage pupils in Hebron District. The study also aims at identifying the obstacles in learning between males and females in the light of each variable. Researcher used a test to diagnose the learning obstacles for the primary stage prepared by Yasser Salem (1986) for the teaching – learning environment. A total of hundred pupils participated in the study. Fifty males and fifty females all of whom are from the seventh, eighth and the ninth grades . Findings of the study showed that there is a relationship between the participants’ age and their social backgrounds on the one hand and coherence in the participants’ dynamics and their age on the other hand. However, the study proves that there is no statistical significant differences at every domain of the study that were used to choose difficulties of learning and harmony in movement. the study emphasizes the fact that there are no statistic variations relevant to learning difficulties related to sex and grade differences. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): تبحث هذه الدراسة في العلاقة بين عقبات التعلم والمتغير الديموغرافي (العمر ، الجنس ، والصف) بين المرتفعات تلاميذ المرحلة الابتدائية في محافظة الخليل. وتهدف الدراسة أيضا إلى: تحديد معوقات التعلم بين الذكور والإناث ضوء كل متغير. استخدم الباحث اختبار لتشخيص المرض معوقات التعلم للمرحلة الابتدائية إعداد ياسر سالم (1986) لبيئة التدريس - التعلم. ما مجموعه مائة شارك التلاميذ في الدراسة. خمسون من الذكور وخمسين من الإناث الذين هم من الصف السابع والثامن والتاسع. نتائج أظهرت الدراسة أن هناك علاقة بين المشاركين العمر وخلفياتهم الاجتماعية من ناحية والتماسك في ديناميات المشاركين وأعمارهم من ناحية أخرى. ومع ذلك ، فإن تثبت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل مجال الدراسة التي تم استخدامها لاختيار صعوبات التعلم والانسجام في الحركة. تؤكد الدراسة حقيقة أن هناك لا توجد اختلافات إحصائية ذات صلة بصعوبات التعلم المتعلقة بالجنس وفروق الصف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
قاعدة البيانات: Academic Search Index