دورية أكاديمية

تجليات الصراع الإيديولوجي في رواية (عجائب بغداد) لوارد بدر السالم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تجليات الصراع الإيديولوجي في رواية (عجائب بغداد) لوارد بدر السالم. (Arabic)
المؤلفون: أيسر محمد فاضل ال, م. م همام ياسين شك
المصدر: Journal of Anbar University for Languages & Literature / Magallat Gami'at Al-Anbar Li-Lugat Wa-al-Adabl; 2021, Issue 32, p199-211, 13p
مصطلحات موضوعية: IDENTITY (Psychology), SECTARIAN conflict, FICTIONAL characters, SOCIAL background, HUMAN voice, IDEOLOGICAL conflict, IDEOLOGY, HABIT
مصطلحات جغرافية: BAGHDAD (Iraq)
الملخص (بالإنجليزية): This study seeks to show the manifestations of the ideological conflict in Ward s Badr Al-Salem Aja ib Baghdad and reads it analytically, relying on the dialectic of the relationship between the novel and ideology, and the close relationship between them, which creates a wide horizon for conflict and controversy among the narrative voices describing them as a narrative necessity, especially in the polyphonic novel. Each voice has its own ideas, visions, customs, traditions and values, which shape its consciousness and then drag it to the conflict with the different Other. Moreover, within the consciousness of every writer, there is also a mass of values, ideas and beliefs which naturally controls or another in his literary work. The study is divided into two sections, which are respectively: the splitting of the self and the question of identity and the self between the fixed values and the problem of liberation. In the first one, the researcher presents some of the fictional characters who suffered from a selfcleavage, which caused an ideological conflict between its two parts like a conflict with religious, political or social backgrounds. In the second one, the researcher reveals the ideological struggle which is resulted from the collision of the self with fixed values and habits. There are fixed values which the self aims to skip, because the latter sees them as ideological obstacle prevent its liberation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على تجلياتِ الصراعِ الايديولوجي في رواية (عجائب بغداد) وقراءتها قراءةً تحليلية, اتكاءً على جدليةِ العلاقةِ بين الروايةِ والإيديولوجية, ووثاقةِ العلاقة بينهما, مما يخلق أفقاً واسعاً للصراع والجدل بين الأصوات الروائية بعدِّها ضرورةً سرديةً, لاسيما في الرواية المتعددة الأصوات, إذ إنَّ لكلِّ صوتٍ أفكاره ورؤاها وعاداته وتقاليده وقيمه, التي تُشكِّل وعيه, ومن ثم تجرُّه إلى الصراع مع الاخر المختلف. فضلاً عن ذلك فداخلُ وعي كلِّ كاتبٍ أيضاً كتلة من قيمٍ وأفكارٍ ومعتقداتٍ, وهذه بطبيعة الحال تتحكم بوعي الكاتب من حيث يشعر أو لا يشعر, ومن ثم تظهر بطريقة أو بأخرى في عمله الفني. الدراسة على مبحثين, هما على التوالي: (انشطار الذات وسؤال الهوية), و(الذات بين الثابت القيمي وإشكالية التحرر), في الأول وقف الباحث على بعض الشخصيات الروائية التي عانت انشطاراً ذاتيا, نتج على إثره صراع إيديولوجي بين شطريها, كأنْ يكون صراعا ذو خلفيات دينية أو سياسية أو اجتماعية. وفي الثاني وقف الباحث على الصراع الايديولوجي المتكون عن اصطدام الذات بالقيم والعادات الثابتة, فثمة ثوابت قيمية تهمُّ الذات بتخطيها, لأنها تراها عائقا إيديولوجيا يقف بينها وبين التحرر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Anbar University for Languages & Literature / Magallat Gami'at Al-Anbar Li-Lugat Wa-al-Adabl is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index