دورية أكاديمية

التجريب بين علم النفس وعلوم الأعصاب : اشتراك في البراديغم، واختلاف في التقنيات، وتشابه في النتائج

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التجريب بين علم النفس وعلوم الأعصاب : اشتراك في البراديغم، واختلاف في التقنيات، وتشابه في النتائج (Arabic)
العنوان البديل: Experimentation between Psychology and Neuroscience: One Paradigm, Various Techniques, and Similar Results. (English)
المؤلفون: بنعيسى زغبوش
المصدر: Omran for Social Sciences; Summer2019, Vol. 8 Issue 29, p7-31, 25p
مصطلحات موضوعية: COGNITIVE psychology, NATURAL history, COGNITIVE science, HUMAN experimentation, INFANTS, COGNITIVE neuroscience
الملخص (بالإنجليزية): This article examines the experimental approach between humanities and natural sciences that studies humans. It is built on the premise that different disciplines and different experimental techniques may produce similar results when engaging with the same paradigm. The paper uses cognitive psychology and cognitive neuroscience to study a delicate subject such as early competencies in nursing babies. The research required monitoring the emergence of cognitive paradigms, defining its founding concepts, and monitoring the specificities of experimentation for each science, and supporting this by illustrative models. The result was that the use of the same paradigms leads to similar results, even if the disciplines and experimental techniques differ. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
الملخص (بالعربية): يناقش هذا البحث إشكالية المنهج التجريبي بين العلوم الإنسانية والعلوم الطبيعية التي تهتمّ بدراسة الإنسان. وقد انطلقنا من فرضية مفادها أن اختلاف التخصصات واختلاف التقنيات التجريبية قد يفضيان إلى نتائج متشابهة عند الاشتغال بالبراديغم نفسه. ومثّلنا لذلك بعلم النفس المعرفي والعلوم العصبية المعرفية عند دراستهما موضوعًا دقيقًا مثل الكفاءات المبكرة لدى الرضيع. وإذا كان لهذا البحث هدف منهجي وآخر إبستيمي، فإن معالجته اقتضت رصد نشأة البراديغم المعرفي، وتحديد المفاهيم المؤسسة له، ورصد خصوصيات التجريب بالنسبة إلى كل علم، وتدعيم ذلك بنماذج توضيحية. وتوصلنا إلى أن الاشتغال بالبراديغم نفسه يفضي إلى نتائج متشابهة حد التماثل، وإن اختلفت التخصصات العلمية والتقنيات التجريبية. كلمات مفتاحية: البراديغم، التقنيات المنهجية، الكفاءات المبكرة، العلوم المعرفية، [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Omran for Social Sciences is the property of Arab Center for Research & Policy Studies and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index